søndag 15. februar 2009

De siste par dagene

Siden kjæresten er med i Filmweb-klubben eller whatever, så hadde de et 2-for-1 tilbud i disse Valentines tider. Derfor var vi på kino både på fredag og lørdag.

På fredag så vi Frost/Nixon. Filmen om den britiske Talk-Show-verten David Frost som bestemmer seg for å intervjue selveste Richard M. Nixon. Filmen er godt gjennomtenkt, til tider spennende, og en får et nytt syn på Mr. Nixon - den eneste Am. presidenten som har forlatt embetet sitt før perioden var over.

Filmen er basert på en virkelig hendelse, og selv om Frank Langella som spiller Nixon ikke ligner spesielt mye, fanger han essensen til den avdøde presidenten med både oppførselen og ikke minst stemmen.

Jeg likte Frost/Nixon, og anbefaler den for alle, men spesielt de med en interesse for historie.


Lørdag så vi Synechdoche, New York eller New York i et nøtteskall, på norsk. Denne filmen, med Phillip Seymour Hoffman i hovedrollen, likte jeg IKKE. Den er tullete, forvirrende og ikke minst total waste av 2 timer en lørdags ettermiddag.

Caden Cotard (Hoffman) er en rar, middelaldrene teater-produsent som ikke vet hva han vil i livet. Han tror hele tiden at han skal dø, har flere kvinner i livet sitt samtidig, alle rarere enn den neste. Han får et teater-stipend, og bestemmer seg for å gjøre noe helt utenom det vanlige med det. Han leier et kjempestort industrilokale i New York, og her begynner en historie rarere og mer irriterende enn noen annen.

Jeg klarer ikke forklare det skikkelig, men jeg HATET denne filmen! Vanligvis liker jeg Hoffman, men her takla jeg han ikke. Se denne filmen hvis du absolutt ikke vil se noen av de fantastisk gode filmene som går for tiden, for eksempel Changeling, Frost/Nixon, Slumdog Millionaire med flere.


Lørdag var også Valentines day. Vi var som sagt på kino, så handlet vi god mat, gikk hjem, vasket kjøkkenet til Tor og så lagde vi verdens beste middag. Jeg er mildt sagt stolt av meg selv: Fløtegratinerte poteter fra scratch, brokkoli, stekte tomater (kutt en tomat i to, strø salt, pepper og persille på, stek til myke og skallet slår sprekker), rødvinssaus (med rødvin i, så klart) og ytrefilèt. NAM!

Så film, Master and Commander, siden jeg ikke hadde sett den. Fin, fin dag!

I dag skal jeg lese pensum. Yey...

1 kommentar:

miss_solvor sa...

Hellu!
Gratulera mæ 5 måna te både dæg å Tor! Så koseligt :)

Ellers må æg sei du blogge bra som alltid ;)

Litt upersonligt å spør her kanskje men æg jær dæ for dæ: Kossen går dæ mæ dæg i Bergen?
Long time no see!

Kooz