onsdag 21. april 2010

Reisedagbok fra Roadtrip med Tor - del 1

Her kommer første del av den etterlengta reisedagboken/referatet fra Roadtripen til meg og Tor. Enjoy!

Dag 1, Fredag 26. mars - Tor til USA!
Den etterlengtede dagen var endelig her, jeg skulle få se Tor igjen! Min venninne April skulle til Portland den helgen, og tilbød seg å kjøre meg til flyplssen, noe jeg var utrolig takknemlig for, siden å sitte på et tog, så bytte til Metroen i tjukkeste Portland city var ikke noe jeg så frem til. Uansett. April plukket meg opp klokken 10, og kjøreturen på knappe to timer virket som en evighet og to sekunder på samme tid. Ankom flyplassen ca kl 12-12.15, og ser man det, flyet var allerede landet. Men å stå i ventehallen og vente var som en evighet!
Ventetiden tok fort slutt når jeg endelig kunne skimte Tor i det fjerne, etter at hele flyet fikk gå ut før han!
Lykkelig gjenforening!

Etter klemming og kyssing på flyplassen, kjørte April oss til bilutleiefirmaet vi allerede hadde leid bil gjennom, og sa farvel. Evig takknemlig for April denne dagen! Etter at vi satt oss i den røde Ford Focusen som ble "vår" i en uke, kjørte vi til et Factory Outlet Mall, slik at Tor fikk kjøpt seg noen nye klær (les: sommerklær). Deretter gikk turen tilbake til Eugene, med stor hjelp av vår flinke GPS (som dagen etter ikke var så flink likevel). Tidlig i seng, for morgenen etter var det opp klokka 5.30 og ut på veien før 7!

Dag to, Lørdag 27. mars - To San Francisco we go!
Dag nummer to startet som nevnt utrolig tidlig. Vi kom oss ut på veien før 7, og var i rute som bare det. Etter en stund kom vi til dette skiltet:
Vi hadde kommet oss til California!

Etter å ha kjørt lenge på veier som så helt like ut (mørke og tørre på grunn av at vi kjørte veldig høyt oppe i fjellet) kom vi til mer innbydende veier, slik som denne:
Litt grønnere, men fortsatt utrolig kjedelig å kjøre bil på amerikanske motorveier. Rett frem hele tiden!

Etter langt og lenge og lengre enn lagt kom vi oss endelig til San Francisco, en time etter det vi kunne ha kommet, på grunn av vår kjære GPS. Den hadde en innebygd funksjon slått på om å ikke kjøre over veier med avgift, så den ville ta oss rundt hele Bay Area for å spare lusne $4. Men vi fant det ut halvveis inni Oakland, og kom oss over en bro og inn i byn til slutt! Hostellet var ok, men tror ikke vi bor der neste gang vi er i San Fran, da tror jeg at jeg vil koste på meg noen dollars ekstra for et skikkelig hotell.

Men, på lørdag kveld, etter en fortreffelig middag på restauranten/baren i første etasje på hostellet, møtte vi opp med Tina, en venninne fra Bergen, som studerer ved Berkeley dette året. Veldig koselig å se henne igjen!
Tok noen drinker på taket på hostellet, som fungerer som bar på kveldstid.

Etter mye catching up måtte Tina ta toget tilbake til Berkeley, og jeg og Tor stupte i seng etter en lang dag på veien.

Dag 3, Søndag 28. mars - Sightseeing i San Francisco!
Er en først i San Fran må man inn i sentrum for å kikke litt. Siden vi bodde i the Mission district, tok vi tuben inn til sentrum. Kikket litt i butikker før vi hev oss på en trikk! Så utrolig gøy, og bakkene i San Fran er IKKE overdrevne, de er SYKT bratte! Noe vi fikk erfare.
Fine, fine San Francisco. Sykt heldige med været også. Nydelig!

Vi var ikke bare i byn på tull heller, Tor var på a mission - a mission to shop! Yndlingsbutikken Rugby by Ralph Lauren har filial i San Francisco, så turen gikk dit. Men for å komme dit måtte vi opp og ned en masse bakker, og tullejente som jeg er hadde jeg tatt på meg helt feil sko for anledningen (leopard-flats, ikke akkurat lurt i varme og masse stupbratte bakker). Men fikk noen små pauser, lunch ble fortært på en kjempefin liten pizzasjappe med jumbosvære pizzastykker og fantastiske mennesker som jobbet der. Etter en lang shoppingsession på Rugby satte vi oss ned på en Starbucks for en pust i bakken og leste sunday New York Times.
   Vi skulle egentlig kommet oss ut til Alcatraz, men de strengte turene ut klokken fire, noe vi fant ut alt for sent. Next time, San Francisco!

Etter masse sightseeing tok vi metroen tilbake til Mission district og hostellet. Etter litt avslapping og prøving av surfing på nettet (treigeste internettet i historien av internett der) gikk vi ut for å spise burritos på en fast food plass som var anbefalt i Lonley Planet boka vår. Gode burritos, vil jeg påstå. Til dessert ble det pai fra Misson Pie Factory. Nam! Tidlig i seng denne søndagen, for dagen etter var det supertidlig opp for å kjøre til Las Vegas!

Dag fire får dere i morgen! Gled dere!